یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 19 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
سرخط اخبار شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ، ساعت ۰۹:۳۱:۲۱

جابجایی سکوی نیمه شناور امیرکبیر در دست بررسی قرار گرفت

ایران دریلینگ: در نشست علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر و کارشناسان بخشهای مختلف مدیریت مهندسی و ساختمان این شرکت، آماده‌سازی و تجهیز ناوگان دریایی به منظور جابجایی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر و استقرار در موقعیت جدید حفاری و نیازمندیهای عملیاتی در این خصوص مورد بررسی قرار گرفت. 

بهره‌گیری از ظرفیتهای دانشگاهی موجود در سطح کشور مثل پژوهشکده دریایی دانشگاه صنعتی شریف در آنالیز و تعیین الگوی هندسی چیدمان خطوط مهار سکو با توجه به عمق آب در موقعیت جدید، اطلاعات مکانیک خاک بستر، اطلاعات شرایط محیطی منطقه از طریق برگزاری جلسات مستمر، برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن شناورهای چند منظوره کاسپین در اجرای عملیات لنگراندازی و همچنین برنامه‌ریزی و رسیدگی به وضع عملکردی المانهای مختلف سکو از جمله جرثقیل، BOP و آندهای فنا شونده از مهمترین تصمیمهای گرفته در این جلسه بود.

همچنین مدیرعامل شرکت نفت خزر در جلسه بررسی طرحها و پروژه‌های سال ۱۳۹۴ بر تداوم فعالیتهای اکتشافی در دریای خزر و استانهای شمالی کشور تاکید کرد، ضمن این که موضوع حفاری اکتشافی در بلو ٨,١ در دریای خزر به عنوان مهمترین پروژه در بخش فراساحل مورد موافقت قرار گرفت، سکوی نیمه شناور امیرکبیر قابلیت حفاری در آبهای عمیق تا عمق هزار متر از سطح دریا و عمق ٦ هزار متر را از بستر دریا دارد. این سکو در آبهای تا عمق ۴۰۰ متر از طریق لنگراندازی مستقیم مهار شده و در اعماق بیشتر نیز با استفاده از سیستم پیش لنگراندازی در موقعیت مورد نظر نهایتاً توسط هشت رشته زنجیر مهار می شود.

در اجرای این عملیات هشت رشته زنجیر هر کدام به طول ۲۰۰۰ متر و در مجموع ١٦ هزار متر زنجیر مورد نیاز است که وزن هر متر از این زنجیر در خارج از آب ۱۰۲ کیلوگرم است. بهره‌برداری از سکوی حفاری نیمه شناور بدون وجود شناورهای پشتیابی چند منظوره کاسپین با توان کششی ١٦٠ تن و توان ١٦ هزار اسب بخار ممکن نیست. این شناورها دارای قابلیت یدک کردن، حمل لنگر، لنگراندازی و جمع آوری لنگرهای سکوی حفاری نیمه شناور از دریا و همچنین حمل سوخت، مواد حفاری به صورت فله، انواع لوله و تجهیزات حفاری بوده و مجهز به سیستم مقابله با آتش نیز هستند. شناورهای کاسپین قادرند در شرایط جوی نامساعد نیز عملیات پشتیابی را انجام دهند.

علاوه بر موارد مطرح شده، موضوع "تثبیت موقعیت دینامیکی"سکو یا  Dynamic Positioning از دیگر موارد مهمی است که به کمک این سیستم امکان موقعیت یابی مناسب و حفظ سیستم بازگشت به چاه برای راهبری عملیات حفاری توسط سکو در فرایند جابجایی و لنگر اندازی ضروری است.



  کد خبر : 701
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :